مصرف زکات فطره
?استفتائات امام خامنه ای(مدظله العالی):مصرف زکات فطره
♦️س: آيا زكات فطره را مىتوان به خانواده فقير غير متدين داد؟
?ج) در زكات فطره، عدالتِ گيرنده لازم نيست؛ ولى به كسى كه آشكارا گناه كبيره انجام مى دهد، بنابر احتياط نبايد زكات فطره داد.
♦️س: آيا پدر مى تواند زكات فطره را به فرزند دانشجوى خود كه محتاج است، بدهد؟
?ج) اگر فرزندان فقير باشند، پدر و مادر بايد مخارج واجب آنان را بپردازند و نمىتوان چيزى از زكات فطره را بابت مخارج زندگى به آنها داد ولى براى اداى دين و يا مايحتاجى كه تأمين آن بر پدر واجب نيست اشكال ندارد.
♦️س: آيا جايز است زكات فطره را به عنوان هديه، به خويشاوندان آبرومند و مستحق داد؟
?ج) میتواند به عنوان هديه بدهد و لازم نيست به او بگويد زكات فطره است؛ ولى بايد در نيت قصد زكات كند.
♦️س: كسى كه سيد نيست، میتواند فطره را به سيد بدهد؟
?ج) خير، جايز نيست.
♦️س: آيا جايز است زكات فطره را در امور فرهنگى و مذهبى كه باعث نشر معارف دين میشود صرف كرد؟
?ج) صرف زكات فطره در راه نشر معارف دين اشكال ندارد؛ ولى بهتر است آن را به فقير بدهند.
♦️س: همسرم از سادات مىباشند با توجه به اينکه فطريه ايشان به عهده اينجانب مىباشد و من نيز سيّد نيستم و با عنايت به اينکه فطريه سادات جداگانه دريافت مىشود آيا فطريه مربوط به همسرم را در محل فطريه سادات بايد قرار داد؟
?ج) ملاک در پرداخت فطريه معيل (پرداخت کننده فطريه) است نه عيال، بنابراين شما نمىتوانيد فطريه خود را به سيّد بپردازيد هر چند همسر شما از سادات باشد.
♦️س: آيا فطريه را به سادات فقير مىتوان داد؟
?ج) غير سادات نمىتوانند به سادات فطريه پرداخت نمايند.
♦️س: اگر شخصى وضع مالى خوبى ندارد و براى مداواى بيمارى دختر بچهاش که هزينه زيادى دارد نيازمند پول است، آيا زکات فطره به او تعلق مىگيرد؟ و اگر بعداً معلوم شود كه اصلاً او مستحق نبوده حکم چيست؟
?ج) اگر فقير است، زكات فطره بر او واجب نيست و مىتوانيد زكات خود را به او بدهيد و اگر بفهميد فقير نبوده چنانچه مالى را كه به او دادهايد از بين نرفته باشد، مىتوانيد پس بگيريد و به مستحق بدهيد و اگر نتوانيد پس بگيريد، بايد از مال خودتان فطره را بدهيد.
https://eitaa.com/fatemehzahra313yar
?????????
استفتائات جدید امام خامنه ای حفظه الله تعالی (در آبان ماه)
استفتائات جدید امام خامنه ای روحی فداه
وضو با گلاب
س۱. آیا وضو با گلاب مستحب است؟
ج. گلاب آب مضاف است و وضو با آن باطل است.
ممانعت میزبان از روزه ی مستحبی میهمان
س۲. اگر میزبان به مهمان اجازه ی روزه ی مستحبی ندهد و میهمان دوست داشته باشد در آن روز روزه بگیرد، اگر به خاطر عدم اذن میزبان روزه نگیرد، آیا ثواب روزه ی آن روز را می برد؟
ج. روزه مستحبی گرفتن میهمان بدون اذن یا با نهی میزبان مکروه است و در صورتی که مهمان روزه بگیرد و میزبان او را دعوت به غذا کند، قبول دعوت مؤمن در حال روزه مستحبّی، شرعاً امری پسندیده است و خوردن غذا به دعوت برادر مؤمن هر چند روزه را باطل می کند، ولی او را از اجر و ثواب روزه محروم نمی سازد.
هدیه از شخص ربا خوار
س۳. به بنده فردی عیدی داده است و من می دانم آن فرد در زندگی خود ربا گرفته، پول عیدی ای که به من داده است رو باید چکار کنم؟
ج. اگر یقین ندارید که عیدی که به شما داده است از مال حرام است، استفاده از آن برای شما اشکال ندارد.
بستن چشم در نماز
س۴. آیا بستن چشم به منظور تجمیع حواس در نماز اشکال دارد؟
ج. بستن چشم ها در نماز مانع شرعی ندارد، گرچه در غیر رکوع مکروه می باشد.
التهابات پوستی استفتائات جدید (آبان ماه)
س۵. آیا آب تاول نجس است؟
ج. اگر همراه با خون نباشد، پاک است.
بول لاک پشت
س۶. ادرار، مدفوع و منی حیوانی مثل لاک پشت چه حکمی دارد؟
ج. بول و غائط و منی حیوانی که خون جهنده ندارد، پاک است و تشخیص این که لاک پشت از کدام نوع است با مکلف است.
نماز قضای ماه گرفتگی
س۷. یک ماه پیش ماه گرفتگی رخ داده و من تازه فهمیدم که یک ماه گذشته جایی که بودم ماه گرفتگی شده؛ آیا نماز آیات را باید به نیت قضا بخوانم؟
ج. اگر ماه به طور کامل گرفته بوده، باید به نیت قضا بخوانید.
شک در صحت قرائت صیغه ازدواج
س۸. اگر زن و مردی خود صیغه عقد دائم را خوانده باشند اما در صحت عربی خواندن آن شک داشته باشند حکم چیست؟
ج. بنا بر احتیاط واجب عقد نکاح باید به عربی صحیح خوانده شود و در صورت توجه به این مسأله، اگر بعد از عقد شک در صحت شود، عقد محکوم به صحت است.
شکستن نماز مستحبی
س۹. آیا واجب است هنگام نماز مستحبی وقتی پدر یا مادر صدایمان زدند نماز را بشکنیم ؟
ج. اگر جواب ندادن موجب ایذای آنها نگردد واجب نیست.
خواندن چند آیه در نماز مستحبی
س۱۰. آیا می توانیم در نماز مستحبی به جای یک سوره چند آیه قرائت کنیم؟
ج. اشکال ندارد.
شک در محدوده نجاست
س۱۱. اگر بدانیم چیزی نجس است، اما ندانیم کدام قسمت چه حکمی دارد؟
ج. برای تطهیر آن باید تمام قسمتهایی که احتمال می رود که نجاست در آن قسمت باشد را تطهیر کرد.
البته تا تطهیر نشده هم اگر چیز تری با بعضی از قسمتهای آن برخورد کند، نجس نمی شود.